Klockan ringde redan klockan sex i går efter vad som kändes som en alldeles för kort natt. Men, här gäller det att passa tidvattnet och i går skulle vi in genom Friesche Zeegat vid eller strax efter högvatten och då är det bra att gnugga sömnen ur ögonen och gå upp, hur trött man än är.
Nackdelen med att gå in vid högvatten är att resten av resan blir i motström. Vi går ut från Borkum när vattnet är på väg in och vi går in mot slussarna efter gatten när vattnet är på väg ut. Alltså motström hela dagen. Hur kul är det? Morgonen bjöd på väldigt lite vind och motorgång. Då passade vi på att gå så nära land vi kunde. Låga öar och långa sandbankar. Ett landskap som känns ovant för en västkustbo.
Halvvägs ned till gattet kunde vi rulla ut Code 0 och göra god fart söderut i några timmar. Sedan var vinden i stort sett rakt emot så det blev motorgång in genom bojarna. En stunds segling för bara focken medan vi åt läcker lunch.
Undrar om detta är en sommarstuga?
Sedan full fart med motorn för att komma fram mot två knops ström. Ett intressant optimeringsfall för den glada ingenjören. Ju fortare man kör desto mer diesel drar ju motorn men samtidigt kör man kortare distans genom vattnet, dvs kortare tid. Intuitivt känns det som att man ska dra på en extra knop så det gjorde vi.
En halvtimme innan slussarna i Lauwersoog öppnade sig himmelen och vi fick raskt upp taket över sittbrunnen som hjälpligt skyddade oss. Medan vi väntar på slussen upphör regnet och vi kan fälla ned taket igen och slussa in i hyfsat väder. Sydliga vindar gör luften varm och behaglig när vi puttrar in över sjön Lauwersmeer mot Willem Lorèslussen in till kanalsystemet. Vi fick fin service i båda slussarna och behövde inte vänta länge innan de släppte in oss. Dagen avslutades med en dryg timme kanalfart i ljummet väder, nästan sommarvärme.
Vi la oss för natten i Dokkum och här har vi stannat hela dagen. Dokkum är en gammal stad, Saint Boniface dödades här redan 754. Den har välbevarade försvarsverk som Wilhem av Oranien personligen sägs ha varit med att skapa. Fina gamla byggnader i en ganska liten stadskärna innanför de gamla vallgravarna där vi strosade runt i förmiddagssolen.
Det har varit lite omväxlande väder med en del regn och dess emellan solsken och härlig värme. Nu verkar det som om fronterna dragit förbi för i dag och vi ser fram emot en fin kväll med grillmat i sittbrunnen.
Ni ser ut att ha det bra!
Gissningsvis vill båten ha effekt som är minst kvadraten på fart genom vattnet. För två knop motstöm bör ni då köra minst två över grund och max fyra.
Mvh
Patrik
Ha det gott själv. Jag missar nog lunchen med Göran men hälsa så gott.
Hoppas du får en bra sommar.
🙂 H
Så fantastiskt kul att följa er. Ha en fortsatt trevlig och säker segling. Men ni har ju viss vana. Med hopp om fint väder och god vind ser jag fram emot fler reserapporter.
Vi kollar er blogg dagligen för vi tycker om den så mycket och vi gillar att följa er segling söderut. Både bra texter och fina foton.
Vi är nog hos er om ca en vecka. Vi har ju ingen brådska…
🙂 H