Nu har det varit ett antal intensiva dagar med en positiv och två negativa överraskningar. Det positiva var att den nya propellern passade perfekt. Mer om denna senare när den är ordentligt provkörd.
Lite tråkigare var att vi har ett tilltagande problem med fukt i rodret. Vi har nu en hel del blåsor med vatten i. Vi misstänker att rodret inte är tätt utan fylls med vatten och att det sedan blir någon form av osmos. Ett liknande problem, men i mindre skala har vi runt tunneln till bogpropellern. Kan vi misstänka att man inte använt samma höga kvalitet på polyester på dessa ställen?
För att åtgärda problemet behöver skrovet torka ut. Vi tillämpar tills vidare strutsprincipen och gör ingenting. Men för eller senare väntar ett jobb med minst 3-4 månaders uttorkning och sedan bygga upp från grunden igen men olika epoxifärger.
Det andra problemet var ett ganska stort glapp i roderlagren, framför allt det nedersta (vi har tre). Först trodde vi att rodret behövde tas ut vilket hade inneburit ytterligare en vecka på land. Men efter snack med lite kloka gubbar på telefon och en söndagmorgon med verktyg och lite jäklar anamma, så hade jag plockat ur lagret som visade sig vara delat. Varvet tillverkade ett nytt under måndagen som jag satte i samma eftermiddag. Nu glappar det inte längre men det känns lite tight, förhoppningsvis skaver det in sig.
I övrigt har mycket tid lagts på däcket. Det var hög tid att ge det en ordentlig omgång. Vi vill inte göra det för ofta eftersom det sliter lite på teaken och har inte så mycket teak kvar. Först flera dagars tvättande med en stark blandning av Klorin och Yes diskmedel i vatten. Hela däcket ”knäskuras” i detalj för att få bort smuts och mögel. Efter att detta var klart (jag gjorde det mesta i vattnet innan upptagning) kom naturligtvis ett rött regn och sprut från poleringen så det blev till att tvätta igen innan jag till slut kunde lägga på Boracol. För att skydda mot mögel och ge däcket en fin silverfärgad yta.
Jag har tagit bort gula fläckar med oxalsyra och reparerat snobbranden med ny tape. Oljan i bogpropeller och S-drev är bytt (måste göras på land). Bogpropellern har återigen slipats ned och sedan målats med epoxi och därefter SIlica One. Vad jag förstår har man lite att välja mellan pest eller kolera. Har man offeranod, vilket vi har, släpper färgen. Har man ingen offeranod så sitter färgen kvar men man riskerar korrosion. Vår rostfria avbärarlist har varit ganska rostig men nu är den betad och polerad och ser riktigt blank ut på lagom avstånd.
Efter en sista avspolning av allt varvsdam var det härligt att sjösätta vid lunchtid. Nu flyter hon som hon ska och propellerns snurrar.