Ännu en strålande sommardag. Vi lämnade tidigt i morse, en dag senare än planerat. Som tur var funkade ena klaffen till bron. Kör sakta i medström söderut mot Dordrecht. Första övningen inträder strax efter åtta vid bron vid Alblasserdam. Första öppningen av bron är 9:15. Vi lägger oss att vänta vid ett färjeläge och fixar undertiden ett blogginlägg om Rotterdam som legat halvfärdigt några dagar.
Så vidare och efter besked från en annan båt (fråga alltid infödingarna om råd) går vi så sakta vi kan mot broarna i Dordrecht som öppnar 10 min efter var hel timme. Det blir en liten övning att hålla båten i medströmmen innan vi släpps igenom. Sedan är det bara att puttra på i solskenet. Mycket båtar på havet och mycket pråmar. Det gäller att hålla sig i den speciella fritidsbåtleden utanför stora båtarnas bojar.
Vid lunchtid går vi in i lilla fina Willemstad från 1500 talet och med väl bevarad vallgrav. Vi lägger oss längst in i Binnenhaven. Mycket välsorterad båtaffär precis på kajen. Vi handlar både NMEA 2000 grejer, brännare för att kunna steka mat ute i sittbrunnen och nya seglarshorts till Eva. Hjälpsam hamnvakt kör oss fram och tillbaka till hamnkontoret med sin eka så att vi slipper gå hela långa vägen runt när vi ska betala.
På eftermiddagen kollar vi inför morgondagen och får till slut ett telefonnummer som funkar till slussen. Det finns en speciell sluss för fritidsbåtar och över den en bro med 19 meter fri höjd vid medelvatten. Kanske skulle det funkamed vår mast (19+ möh) men slussvakten vill att vi ska slussa i nyttotrafikens slussar som har öppningsbar bro. Vi får en tid klockan 12 i morgon. Man får se det positivt, vi kan i alla fall äta frukost i lugn och ro. Inte särskilt sannolikt att vi kan gå de 40 sjömil vi hade planerat…